دوشنبه 11 تیر 1403
توضيحات بنر تبليغاتي



نویسنده : محمد رحیمی |

وای، باران
          باران
           شيشهء پنجره را باران شست.
           از دل من اما،
               چه کسی نقش تو را خواهد شست؟
آسمان سربی رنگ،
           من درون قفس سرد اتاقم دلتنگ.
می پرد مرغ نگاهم تا دور،
                وای، باران
                              باران
                               پر مرغان نگاهم را شست.
خواب، رؤيای فراموشيهاست!
                 خواب را دريابم
                   که در آن دولت خاموشيهاست.
                            با تو در خواب مرا لذت ناب هم ‌آغوشيهاست.
من شکوفايی گلهای اميدم را در رؤياها می‌بينم،
و ندايی که به من می‌گويد:
                "گرچه شب تاريک است
                          دل قوی دار،
                                          سحر نزديک است."

دل من، در دل شب،
                خواب پروانه شدن می‌بيند.
                            مـِهر در صبحدمان داس به دست
                                         خرمن خواب مرا می چيند.
آسمانها آبی،
              پر مرغان صداقت آبی‌ست
                       ديده در آينهء صبح تو را می‌بيند.
از گريبان تو صبح صادق،
                می گشايد پر و بال.
تو گل سرخ منی
                تو گل ياسمنی
                             تو چنان شبنم پاک سحری؟
                                                نه
                                                   از آن پاکتری.
                تو بهاری؟
                           نه
                                 بهاران از توست.
             از تو می گيرد وام،
             هر بهار اينهمه زيبايی را.

در سحر گاه سر از بالش خوابت بردار!
                     کاروانهای فروماندهء خواب از چشمت بيرون کن!
بازکن پنجره را!
           تو اگر بازکنی پنجره را،
                   من نشان خواهم داد
                             به تو زيبايی را.
بگذر از زيور و آراستگی
                من تو را با خود، تا خانهء خود خواهم برد
                      که در آن شوکت پيراستگی
                            چه صفايی دارد
آری از سادگي‌‌اش،
              چون تراويدنِ مهتاب به شب
                             مهر از آن مي‌بارد.
باز کن پنجره را
             من تو را خواهم برد
                 به عروسي عروسکهای کودک خواهر خويش
          که در آن مجلس جشن
                     صحبتي نيست ز دارايي‌ داماد و عروس
                     صحبت از سادگي و کودکي است
                           چهره‌ای نيست عبوس
کودک خواهر من
             در شب جشن عروسی عروسکهایش مي‌رقصد
کودک خواهر من
             امپراتوری پر وسعت خود را هر روز
                                                          شوکتي مي‌بخشد
کودک خواهر من
             نام تورا مي‌داند
                نام تورا مي‌خواند
                          گل قاصد آيا با تو اين قصهء خوش خواهد گفت؟
باز کن پنجره را
             من تورا خواهم برد به سر رود خروشان حيات
                              آب اين رود به سر چشمه نمي‌گردد باز
بهتر آنست که غفلت نکنيم از آغاز
باز کن پنجره را
             صبح دميد!

و چه روياهايی !
                  که تبه گشت و گذشت.
و چه پيوند صميميتها،
           که به آسانی يک رشته گسست.
چه اميدی، چه اميد ؟
              چه نهالی که نشاندم من و بی‌بر گرديد.
دل من می سوزد،
          که قناريها را پر بستند.
             که پر پاک پرستوها را بشکستند.
و کبوترها را
          آه، کبوترها را
                   و چه اميد عظيمی به عبث انجاميد.

 حمید مصدق

امتیاز : نتیجه : 5 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 72


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب
برچسب ها : حمید مصدق , شعر , شعرنو , شعر باران , باران , شعر زیبای باران از حمید مصدق ,

تاریخ : 1390/09/01 | نظرات (0) بازدید : 511

دو قدم مانده که پاییز به یغما برود تاریخ : جمعه 26 آذر 1395
چگونه خاک نفس می کشد؟ بیندیشیم تاریخ : جمعه 28 خرداد 1395
تکیه بر خار مغیلان چه کند گر نکند تاریخ : پنجشنبه 06 خرداد 1395
طلب هر کسی از وصل تو چیزی دگرست تاریخ : پنجشنبه 06 خرداد 1395
از دلنوشته های پروفسور حسابی (پدر فیزیك ایران) تاریخ : پنجشنبه 06 خرداد 1395
بر تیر نگاه تو دلم سینه سپر کرد تاریخ : جمعه 18 دی 1394
اینکه از دور تماشا کنمت سنگین است تاریخ : جمعه 18 دی 1394
در ديگران مي جويي ام اما بدان اي دوست تاریخ : شنبه 16 خرداد 1394
تبی این گاه را چون كوه سنگین می كند آنگاه تاریخ : شنبه 16 خرداد 1394
دفتر عشق تو را بستم، نيايي بهتر است تاریخ : شنبه 16 خرداد 1394
تا تو هستی و غزل هست دلم تنها نیست تاریخ : شنبه 16 خرداد 1394
موج عشق تو اگر شعله به دل‌ها بکشد تاریخ : جمعه 15 خرداد 1394
نوروز بمانید که ایّام شمایید! تاریخ : شنبه 01 فروردین 1394
خاطره‌ات به جای تو تاریخ : جمعه 26 دی 1393
گاهی گمان نمی کنی ولی خوب می شود تاریخ : جمعه 07 آذر 1393
مشک تو که افتاد، دل حادثه لرزید تاریخ : چهارشنبه 07 آبان 1393
من از عقرب نمی ترسم ولی از نیش می ترسم تاریخ : دوشنبه 05 آبان 1393
این که با خود می کشم هر سو، نپنداری تن است تاریخ : پنجشنبه 24 مهر 1393
یا رب مرا یاری بده ، تا سخت آزارش کنم تاریخ : پنجشنبه 24 مهر 1393
تو را دوست می دارم... تاریخ : چهارشنبه 28 خرداد 1393


کد امنیتی رفرش


سوته دلان سلام خوش آمدید،در وبلاگ سوته دلان زیباترین شعرها،دانستنیها، داستانها، جملات زیبای بزرگان، ضرب المثلهای ملل مختلف و... را بخوانید و لذت ببرید و با ارائه نظرات و پیشنهادهای گرانبهای خود زمینه ارتقاء وبلاگ را فراهم آورید. باتشکر-مدیر وبلاگ سوته دلان
بالای صفحه
سوته دلان
firefox
opera
google chrome
safari